ARC_Main Fest: Μέρα τρίτη

Το κύριο πρόγραμμα του φεστιβάλ οδεύει προς την ολοκλήρωσή του, έχοντας μέχρι στιγμής παρουσιάσει τις 6 από τις 8 παραγωγές που έχουν ενταχθεί φέτος στο κύριο πρόγραμμά του ARC_Main fest. Χτες παρουσιάστηκαν το έργο του Στέφανου Μπιζά  «The Playground» (Ελλάδα, Δανία) –η τέταρτη πρεμιέρα του φετινού φεστιβάλ–, και η παράσταση «TAMATA» του Φώτη Νικολάου από τη Κύπρο που παρουσιάστηκε στο πλαίσιο του 11ου ARC FOR DANCE FESTIVAL, χτες Σάββατο 25 Μαΐου στο θέατρο Κιβωτός.

The Playground

Στην παράσταση «The Playground» o Στέφανος Μπιζάς στήνει… ένα «playground», έναν χώρο για παιχνίδι, όπου μαζί με τον «συμπαίκτη» και χορευτή Γιώργο Πελαγία παίζουν και ταυτόχρονα γίνονται οι ίδιοι τα παιχνίδια στα χέρια του κάθε λογής συστήματος: εκπαιδευτικού, κοινωνικού, πολιτικού ή και ηθικού. Το minimal «playground», χωρίς σκηνικά αντικείμενα ή σκηνικές κατασκευές, εμπλουτιζόταν κάθε φορά με τα ηχητικά κομμάτια που αποτελούσαν το υπόστρωμά του (το οποίο υπογράφουν ο Mikkel Larsen και ο Μπιζάς). Έτσι, όπως στην όπερα «Interior of the Cave» του Αμερικανού συνθέτη Steve Reich , τα όργανα της ορχήστρας παίζουν την μελωδία της ομιλίας Ισραηλινών, Παλεστίνιων και Αμερικανών (Ιουδαίων, Μουσουλμάνων, Χριστιανών), έτσι και τα σώματα των χορευτών παίζουν πάνω σε αυτό το υπόστρωμα. Υιοθετώντας διαφορετικούς ρόλους εκ περιτροπής και με μοναδική θεατρική εκφραστικότητα, τα σώματα αλληλοσυμπληρώνονται, συνεργάζονται, συγκρούονται. Το ένα παρασύρει ή και παρακινεί το άλλο, ή το σταματά, το εμποδίζει, το φρενάρει. Σε κάθε περίπτωση, οι χορευτές με το ισχυρό τους grounding, απογείωναν την ελευθερία τους στην κίνηση και στην κατάκτηση του χώρου-playground. Η αντικομφορμιστική παράσταση του Μπιζά μέσα σε 20 λεπτά εναλλάσσεται από το ατμοσφαιρικό στο γκροτέσκο, από το γκροτέσκο στο ρομαντικό, επιχειρώντας τομές οριζοντίως και καθέτως σε όλο το φάσμα της σύγχρονης ζωής.

Το soundtrack της παράστασης επένδυσε με τη φωνή της η Hilary Briggs, τα κοστούμια επιμελήθηκε η Maria Ipsen, η οποία φόρντισε να μεταφέρει την ενέργεια από τα ζεστά χρώματα του κόκκινου και του πορτοκαλί στα πόδια των χορευτών. Τέλος, ο Raphael Solholm με τους φωτισμούς του, οριοθέτησε διαδρόμους, κουτιά, και όλες τις περιοχές δράσης σε αυτό το playground για ενηλίκους.

 

Φωτογραφίες: Χάρης Μαυροφοράκης, Δημήτρης Μαυροφοράκης (RGB Studios)

 

ΤΑΜΑΤΑ

Στα «Τάματα» ο Φώτης Νικολάου συλλαμβάνει,  χορογραφεί και στήνει μια παράσταση σύγχρονου χορού με στόφα αρχαίας τραγωδίας, με έναν «χορό» ανδρών, ομοιόμορφα ντυμένων με «στολές» που ενσωμάτωναν την αρσενική και τη θηλυκή πλευρά (με τα παντελόνια φούστες), αλλά και προσδίδοντάς τους τον ρόλο του «αγωνιστή-πολεμιστή» —γιατί σε αυτή την παράσταση οι άνδρες (Τάσος Καραχανίδης, Πάνος Μαλακτός, Φώτης Νικολάου, Γιάννης Οικονομίδης, Αλέξανδρος Σταυρόπουλος, Δημήτρης Σπύρου) θα (πρωτ)αγωνιστούν, θα γίνουν ο καθένας από αυτούς ο «τραγικός ήρωας» και ο «χορός» σε μια ποιητική «περιπέτεια» αναζήτησης ταυτότητας, κλείνοντας το μάτι στις «κρυφές επιθυμίες και ανείπωτες ιστορίες της τρυφερής αρσενικής ψυχής».

Μέσα στο ημίφως και πάνω από τα κεφάλια των ανδρών διακρίνεται ένας τεράστιος όγκος σαν «σύννεφο» βαρύ, στιβαρό σαν βράχος, που μοιάζει να σχηματίστηκε από όλη τη μελαγχολία, τους πόθους, την οργή, τα θραύσματα μνήμης που εξατμίστηκαν από τις αρσενικές ψυχές, σαν άλλο «συλλογικό ασυνείδητο» που μένει εκεί για πάντα. Κάτω από αυτό το «βάρος» και μέσα σε αιχμηρές εναλλαγές σκιάς και φωτός, τα σώματα κινούνται, δονούνται και προδίδουν τον πόνο και την πάλη του καθενός με τον εαυτό του. Η κίνησή τους φανερώνει την προσπάθεια να ξαναβρούν την πρωταρχική αλήθεια του σώματος, να ξαναβρούν το φως που μια τέτοια συνάντηση υπόσχεται.

 

 

Στην υποβλητική ατμόσφαιρα του έργου συμβάλλει από την πρώτη στιγμή ο βαρύς ήχος από το ισοκράτημα των αντρών. Ο Δημήτρης Σπύρου, που υπογράφει και τη μουσική, προσλαμβάνει τον ρόλο του «κορυφαίου του χορού» και με τον αμανέ του και τη μοναδική τεχνοτροπία του προσδίδει ανατολίτικο πάθος αισθηματικότητας. Βυζαντινά και αραβικά στοιχεία συγχωνεύονται και δημιουργούν τον ηχητικό καμβά ενός τελετουργικού με έντονο θρησκευτικό-παγανιστικό χαρακτήρα. Οι άνδρες εναποθέτουν τις ελπίδες τους στους θεούς, στους αγίους, προσφέροντας τους τα τάματα —με αντάλλαγμα μία χάρη, μία ευεργεσία ή την εκπλήρωση ενός πόθου. Με τα μεταλλικά τάματα στο στόμα, σαν στρατιώτες που κρατούν τις ετικέτες αναγνώρισής τους (μεταλλικές ταυτότητες) σε περίπτωση θανάτου, οι άντρες γίνονται ένα με τις επιθυμίες τους: οι επιθυμίες τους είναι η ταυτότητά τους. Μια σκηνή όπου οι  άντρες ως «ιερείς» απλώνουν πηλό στο γυμνό σώμα ενός άντρα, μοιάζει να αποτελεί μέρος ενός τελετουργικού ίασης, εξαγνισμού. Και όπως στην αρχαιότητα στο Ασκληπιείο της Επιδαύρου οι  «ασθενείς» σε άμεση επαφή με τη γη και μέσα από την ύπνωση δέχονταν στο όνειρό τους την θεραπευτική επίσκεψη του θεού, έτσι και ο «ήρωας» μοιάζει να αρχίζει να θεραπεύεται, να βρίσκει το φως που αναζητούσε η ψυχή του.

Ο Φώτης Νικολάου αποδίδει άριστα μέσα από την ατμόσφαιρα και τη χορογραφία των σωμάτων, τις περιπέτειες (ψυχικές μεταπτώσεις), την αγωνία και την πάλη της αρσενικής ψυχής δημιουργώντας μια παράσταση έντονης σημειολογίας και υψηλής αισθητικής.

Την δημιουργική ομάδα της παραγωγής συμπληρώνουν οι Έλενας Κοτασβήλι και Αλέξης Βαγιανός με τη σκηνογραφία,  η  Κωνσταντίνα Ανδρέου με τα κοστούμια και ο Παναγιώτης Μανούσης με τους φωτισμούς.

 

 


Φωτογραφίες: Χάρης Μαυροφοράκης, Δημήτρης Μαυροφοράκης (RGB Studios)

 

Roots in the Sky

Πριν την έναρξη των παραστάσεων μέσα στο θέατρο Κιβωτός, ένα εντυπωσιακό θέαμα κάθετου χορού (vertical dance) Roots in the Sky έλαβε χώρα στην πρόσοψη του κτηρίου της Cosmote eValue. Η Ελληνο-Ουαλή καλλιτέχνιδα του σύγχρονου χορού και aerial dance Δέσποινα Lloyd Γκουλά σε ντουέτο με την Ολλανδή χορεύτρια-aerial dancer Femke Luyckx, μετέτρεψαν το κτήριο σε dancefloor: Δεκάδες μέτρα πάνω από τη γη και με ειδικό αναρριχητικό εξοπλισμό ταλαντεύτηκαν στον αέρα, επιχειρώντας μια «χορογραφία-συνομιλία» με το κτήριο. Η παράστασή “Roots in the Sky” εντάσσεται στην δράση ARC_loop του ARC FOR DANCE FESTIVAL και πραγματοποίησε έναν κύκλο συνολικά πέντε παραστάσεων που παρουσιάστηκαν πριν το πρόγραμμα του ARC_Prime movers (στο Θέατρο Olvio) και πριν τις παραστάσεις του ARC_Main fest (θέατρο Κιβωτός).

 


Φωτογραφία: Χάρης Μαυροφοράκης, Δημήτρης Μαυροφοράκης (RGB Studios)

 —–

Απόψε –τελευταία ημέρα του φεστιβάλ– οι παραστάσεις θα μεταδοθούν ζωντανά με live streaming μέσω Facebook. Μείνετε συντονισμένοι στη σελίδα του Φεστιβάλ στο Facebook @ARCFORDANCEFESTIVAL11 στις 21:30.

Για περισσότερες λεπτομέρειες για το αποψινό πρόγραμμα που περιλαμβάνει τις παραστάσεις “It’s better in the Bahamas” των Νατάσας Σαραντοπούλου και Ιωάννας Αντώναρου, και το “Muyte Maker” της Flora Détraz (Γαλλία-Πορτογαλία) μπορείτε να ενημερωθείτε εδώ.

Το «Διεθνές Φεστιβάλ Σύγχρονου Χορού ARC FOR DANCE FESTIVAL» υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «ΑΤΤΙΚΗ 2014-2020» και  συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης) και από εθνικούς πόρους. Στο πλαίσιο υλοποίησης του «11ου Διεθνούς Φεστιβάλ Σύγχρονου Χορού ARC FOR DANCE FESTIVAL» υπάρχει μέριμνα για την τήρηση των όρων προσβασιμότητας, έτσι ώστε να διασφαλίζεται η προσβασιμότητα των ΑμεΑ.

©    2019

ΧΟΡΗΓΟΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ

To «Διεθνές Φεστιβάλ Σύγχρονου Χορού ARC FOR DANCE FESTIVAL»
υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «ΑΤΤΙΚΗ 2014-2020»
και  συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης)
και από εθνικούς πόρους. Στο πλαίσιο υλοποίησης του «11ου Διεθνούς Φεστιβάλ Σύγχρονου Χορού ARC FOR DANCE FESTIVAL»
υπάρχει μέριμνα για την τήρηση των όρων προσβασιμότητας, έτσι ώστε να διασφαλίζεται η προσβασιμότητα των ΑμεΑ.