Origami: «Βιομηχανικό ειδύλλιο» γεννιέται

Origami: «Βιομηχανικό ειδύλλιο», «ενεργητικό τεχνούργημα», «χορογραφία», «χώρος», «αρχιτεκτονική», «γλυπτό», «μηχανικό μνημείο», είναι λίγοι μόνο από τους χαρακτηρισμούς που έχει αποσπάσει διεθνώς, όπου έχει παρουσιαστεί. Τη μοναδική αυτή χορογραφία για κοντέινερ και σώμα, έφερε για πρώτη φορά στην Ελλάδα το ARC FOR DANCE FESTIVAL, για 3 μοναδικές παραστάσεις για το κοινό που πραγματοποιήθηκαν στην πόλη της Ελευσίνας (10-11/5) και στην Αθήνα (Ζάππειο, 12/5).

Το Origami των Satchie Noro και Silvain Ohl είναι ένα «απίθανο ζευγάρωμα» ανάμεσα σε ένα μνημειώδες εμπορευματοκιβώτιο και μια χορεύτρια που αψηφώντας τους νόμους της βαρύτητας κινείται, γλιστράει, και αιωρείται πάνω στις έδρες, τις κορυφές και τις ακμές του. Ένα κοντέινερ σε συνεχή κίνηση και σε ένα συνεχή διάλογο με τη χορεύτρια, καθώς μετατοπίζεται και μετατοπίζει το κέντρο βάρους της, καθώς μεταλλάσσεται και μεταλλάσσει την αρχιτεκτονική του χώρου στον οποίο κινείται το σώμα… και μετουσιώνεται τέλος το ίδιο σε «σώμα» συμμετέχοντας σε ένα γοητευτικό ντουέτο. Σε αυτό το «πάντρεμα» χορός και αρχιτεκτονική λειτουργούν αλληλοσυμπληρωματικά δημιουργώντας ένα «δραματουργικό σκηνικό».

 


Φωτογραφία: Χάρης Μαυροφοράκης, RGB Studios

Το cue για την έναρξη της παράστασης έδωσε ο ίδιος ο Fred Costa, ο μουσικός που υπογράφει την πρωτότυπη μουσική σύνθεση, με έναν υποβλητικό βαθύ ήχο προδιαγράφοντας μια επική καθηλωτική «ιεροτελεστία». Και έτσι το κινούμενο «τρίγωνο» του κοντέινερ άρχισε να ανοίγει αποκαλύπτοντας μέσα από την πρώτη χαραμάδα το αιωρούμενο σώμα της Noro σαν μέσα στην «κοιλιά» ενός «ζωντανού οργανισμού».

Για τα επόμενα 40 λεπτά η Noro χωρίς να είναι δεμένη από πουθενά αιωρήθηκε πάνω, γύρω και μέσα στο κοντέινερ ασκώντας την ακροβατική της τέχνη, και ζωντανεύοντας με το χορό της το Origami. Το κοντέινερ έκρυβε στο εσωτερικό του ένα σύστημα από γρανάζια, τροχαλίες και συρματόσχοινα που το επέτρεπαν να κινεί τα κομμάτια του, να αλλάζει σχήμα και την αρχιτεκτονική του, δημιουργώντας έναν ασυνήθη χώρο για το χορό —μια καινοτόμα συνθήκη για τη χορογραφία.

 

 

Οι γαλήνιες κινήσεις της Noro, η συνεχής μετατόπιση του κέντρου βάρους της και η αναζήτηση της τέλειας ισορροπίας λάμβαναν χώρα σε ένα μουσικό τοπίο που περιλάμβανε την μουσική του Costa πλεγμένη με την ονειρική φωνή της Maia Barouh, τις βροντές που ο ίδιος ο Costa έριχνε από την κονσόλα σε ακριβή συγχρονισμό με την κίνηση της Noro, τον βιομηχανικό ήχο του κοντέινερ με τα γρανάζια και τα σύρματα που κινούσαν δυο κρυφοί backstage performers. Οπτικοποιημένη ποίηση, ηχητική πανδαισία, σε μια solo παράσταση για… τέσσερις τελικά performers.

Το κοντέινερ και ο χορός της Noro αποκάλυψαν και διάφορα σχήματα ή σχηματισμούς. Η παράσταση Origami κεντημένη με συμβολισμούς, φάνηκε να δανείζεται από το Aikido, την Ιαπωνική πολεμική τέχνη που πρωτοδιδάχτηκε η Noro από τον Ιάπωνα πατέρα της, δάσκαλο του Aikido. Το «τρίγωνο», το πανάρχαιο σύμβολο της δύναμης, και τα «δύο αντίθετα που δημιουργούν μια ισορροπία».  Ο κύκλος, χωρίς αρχή και τέλος, το άπειρο, το ανθρώπινο πνεύμα και μια ενέργεια που είναι θεμελιώδης στο Aikido. Το τετράγωνο, η «γη» και όλα «τα υλικά πράγματα».  Σε κάποια στιγμή στην κορυφή του κοντέινερ η Noro περιστρέφεται κρατώντας προτεταμένο ένα τσεκούρι σχηματίζοντας «κύκλους», στη συνέχεια το υψώνει στον ουρανό σαν να κάνει κάποια επίκληση, ή να γίνεται η ίδια θεότητα που δημιουργεί βροντές και αστραπές, και τέλος χτυπάει με αυτό τη «γη». Μια ιεροτελεστία φορτισμένη με αρχαίους συμβολισμούς για τη γονιμοποίηση της γης, την προστασία της σοδειάς, και πολλούς άλλους που συναντώνται σε διάφορους αρχαίους πολιτισμούς.

 

 

Αρκετή ώρα πριν αρχίσει η παράσταση, κοινό όλων των ηλικιών ανυπόμονο να ξετυλιχτεί αυτό το «μεταλλικό Origami» αποκαλύπτοντας τις ιστορίες του, φωτογράφιζε το ιδιότυπο «αρχιτεκτονικό μνημείο» με φόντο τα εμπορικά πλοία στο λιμάνι της Ελευσίνας ή το εμβληματικό κτήριο του Ζαππείου, ενώ έδινε το παρών στα κοινωνικά δίκτυα: checkin, Instastories, hashtag #arcfest11 κ.ο.κ. σε όλη τη διάρκεια της παράστασης. Στο βάθος το βιομηχανικό σκηνικό της Ελευσίνας δυνάμωνε το «βιομηχανικό ειδύλλιο» που σε λίγο θα γεννιόταν. Το Ζάππειο στο φόντο επέτεινε το μνημειώδη χαρακτήρα του. 

 

Η παράσταση Origami ήταν ενταγμένη στη δράση ARC_hood που επιχειρεί κάθε χρόνο στο ανήσυχο αστικό πεδίο. Το ARC FOR DANCE FESTIVAL συνεχίζει το πρόγραμμά του με το ARC_Prime movers (με τους νέους δημιουργούς), το ARC_loop (μια λούπα κάθετου χορού -vertical dance- με τη Δέσποινα Lloyd Γουλά στο κτήριο του θεάτρου OLVIO πριν από τις παραστάσεις ARC_prime movers και στο κτήριο Cosmote e-Value απέναντι από το θέατρο ΚΙΒΩΤΟΣ πριν από τις παραστάσεις του ARC_main fest) και το ARC_MAIN FEST από 23 έως 26 Μαϊου στο Θέατρο ΚΙΒΩΤΟΣ.

To «Διεθνές Φεστιβάλ Σύγχρονου Χορού ARC FOR DANCE FESTIVAL»  υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «ΑΤΤΙΚΗ 2014-2020» και  συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης) και από εθνικούς πόρους. Στο πλαίσιο υλοποίησης του «11ου Διεθνούς Φεστιβάλ Σύγχρονου Χορού ARC FOR DANCE FESTIVAL» υπάρχει μέριμνα για την τήρηση των όρων προσβασιμότητας, έτσι ώστε να διασφαλίζεται η προσβασιμότητα των ΑμεΑ.

Δείτε αναλυτικά το πρόγραμμα του Φεστιβάλ εδώ: Πρόγραμμα Φεστιβάλ

 


Φωτογραφία: Χάρης Μαυροφοράκης, RGB Studios


Φωτογραφία: Χάρης Μαυροφοράκης, RGB Studios


Φωτογραφία: Χάρης Μαυροφοράκης, RGB Studios


Φωτογραφία: Χάρης Μαυροφοράκης, RGB Studios

ARC_hood, FRED COSTA, Maia Barouh, ORIGAMI, SATCHIE NORO, SILVAIN OHL

©    2019

ΧΟΡΗΓΟΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ

To «Διεθνές Φεστιβάλ Σύγχρονου Χορού ARC FOR DANCE FESTIVAL»
υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «ΑΤΤΙΚΗ 2014-2020»
και  συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης)
και από εθνικούς πόρους. Στο πλαίσιο υλοποίησης του «11ου Διεθνούς Φεστιβάλ Σύγχρονου Χορού ARC FOR DANCE FESTIVAL»
υπάρχει μέριμνα για την τήρηση των όρων προσβασιμότητας, έτσι ώστε να διασφαλίζεται η προσβασιμότητα των ΑμεΑ.